Hur jag tycker en träning ska vara (hoppträning/lektion)

För att jag ska tycka att en hoppträning/lektion ska vara bra, så ska det finnas några ingredienser :D
Så kan man förklara det! 
Det ska alltså finnas olika saker, som gör träningen komplett eller vad man säger.

1. Bra tränare, som visar utförligt hur man ska göra.
2. Man får uppgifter, saker att tänka på tills nästa gång.
3. Man ska få "sin tid". Om man inte klarar de man ska göra, så får man göra de några gånger till, så man får in det i huvudet.
4. Bra instruktioner.
5. Man får en häst, som är en utmaning, men på samma gång, man klarar av.

Jag tycker att tränaren ska ge sin tid åt alla som rider. 
Så om man inte klarar något, ska man få mer undervisning för det, eller göra det ett par gånger till. Övning ger färdighet. 

Sedan tycker jag inte att en tränare ska ha favoriter.
Tränaren ska ha en bra kontakt med dem ridande. Man ska ha koll på sin egen utveckling och veta vad man kan. 
Om man inte känner sig säker på en ponny, ska man försöka. Det kan ju inte gå mer än åt helvete. 
Men om pollen är en unghäst, så ska man inte bli tvingad enligt mig. 
Själv älskar jag unghästar! :D

Jag tycker också att teorin är viktig. 
Man måste få sin egen undervisning i den. Alla ligger ju inte alltid på samma nivå, även om dem kan rida ungefär samma. Alla har ju helt olika erfarenheter. Så, jag tycker att man ska få sitt eget "plugga på" sak. ;)

En tränare, ska ha mycket erfarenhet själv och vara förstående, peppande och sträng.
Man ska ha lärt sig något nytt, när man får ut från ridbanan. Först DÅ har man en bra tränare. 

Det här var nog lite av vad jag tycker. Finns nog mera, men det kommer jag inte på nu.


Kommentarer
Postat av: julia

fin blogg ni har! =)

2010-12-05 @ 22:56:15
URL: http://onceagaiiin.blogg.se/
Postat av: Ida

riktigt härlig bild, verkligen

2010-12-06 @ 17:26:20
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: julia

Sv: hihi, vsg :)

tack, sötis <3

2010-12-06 @ 20:04:57
URL: http://onceagaiiin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0